środa, 20 lipca 2011

ZABAWY I GRY Z DZIEĆMI 12-15 MIESIĘCY.

1.Zabawy i gry które uczą Twoje dziecko sprawności językowej.

a)Smutna i wesoła kartka.
-narysuj na jednej kartce wesołą, a na drugiej smutną buzię
-niech Twój maluch usiądzie Ci na kolanach
-unosząc kartkę z wesołą buzią, mów pogodnie do dziecka:

o,jaki ładny dzień
jesteś dobrym chłopcem/dziewczynką

-unosząc kartkę ze smutną buzią, mów smutne rzeczy i zmień odpowiednio głos:

o, jaka brzydka pogoda
nie mogę wyjść na spacer

-spytaj swoje dziecko, jaki głos chce usłyszeć: wesoły czy smutny
małe dzieci bardzo lubią wesołe głosy: Hej hej,Hop,hop
-daj mu kartkę i zachęć,żeby sam coś powiedział
-pamiętaj, reaguj z wielkim entuzjazmem na wszystko co dziecko wypowie

b)Gdzie jest moja Zosia?
-niech Twoje dziecko wygodnie usiądzie, najlepiej w wysokim foteliku
-udawaj, że nie możesz go nigdzie znaleźć, nawet jeśli masz go w polu widzenia,
pytaj: gdzie jest Zosia?
- gdy zadajesz pytanie, szukaj w różnych częściach pokoju, zajrzyj pod stół,
za krzesło, do szuflady a nawet do swojej kieszeni, za każdym razem nazywaj
miejsce do którego zaglądasz
-po jakimś czasie poszukiwań,rozpoznaj swojego malucha okazując wielkie
zdziwienie: tutaj jesteś?!
-uściskaj i ucałuj rozbawionego malca

c)Zwiedzanie okolicy.
-dzieci bardzo lubią tę zabawę
-kiedy wyjdziecie na spacer po okolicy, zatrzymujcie się i ,,rozmawiajcie
z interesującymi rzeczami które mijacie"
-zwracajcie się do kwiatów, robaków, małego drzewa itd., mówiąc:

Dzień dobry, kwiatuszku
mam na imię Ola
wybrałyśmy się z mamą na spacer
idziemy dalej, cześć

-powtarzajcie tę sekwencję za każdym razem, kiedy zechcecie z czymś
,,porozmawiać"

d) Bułeczki
-powiedz wiersz

zrób ciasto, zrób ciasto
mój miły piekarzu,
zrób ciasto, zrób ciasto
pulchne i pachnące

z ciasta tego zrób bułeczki
z rodzynkami
z jagódkami
z wisienkami
z jabłuszkami
mniam, mniam, mniam

potem bułki włóż do pieca
niech zrumienią się leciutko
my schrupiemy je szybciutko
mniam, mniam, mniam

-mówiąc tekst, odgrywaj jego treść, kiedy będziesz mówiła tekst po raz drugi
podnoś rękę dziecka, aby uczestniczyło w przedstawieniu,
po jakimś czasie maluch będzie naśladować ciebie i wykonywać odpowiednie
ruchy samodzielnie

e)Kto jedzie samochodem?
-jadąc samochodem, zaśpiewaj tę piosenkę:

kto dziś jedzie samochodem?
samochodem, samochodem
kto dziś jedzie samochodem?
mamusia!


-powtarzaj piosenkę, wymieniając innych członków rodziny, np: tatuś, babcia,
dziadek, ciocia
mów o miejscach, do których jedziecie: sklep, park
-w ostatniej linijce możecie zaśpiewać o miejscu, do którego właśnie jedziecie:

mama jedzie samochodem,
samochodem, samochodem
mama jedzie samochodem
do babci


f)Idzie deszcz.
-podczas kąpieli mów dziecku ten tekst:

idzie deszcz
chlap, chlap, chlap

(uderzaj powierzchnię wody)
idzie deszcz
kap, kap, kap

(skrapiaj drobnymi kroplami dziecko)
idzie deszcz
chlup, chlup, chlup

(uderzaj palcami w wodę)
i nasz maluch czysty jest

-jak twoje dziecko opanuje odpowiednie działania, zachęć je, by powtarzało
słowa: chlap, kap, chlup

g)Gdzie jest miś?
-odgrywaj scenkę zgodnie z tekstem:

tu jest grota
(złóż swoje palce w pięść)
w środku miś
(zegnij kciuk i wsuń pod złożone palce)
proszę, misiu, na dwór wyjdź
(zastukaj w pięść palcem drugiej ręki)
o! wyszedł miś
(wysuń kciuk)

-powtarzaj tekst, układając stosownie palce dziecka

2.Zabawy i gry które uczą Twoje dziecko koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej.

a)Zabawa na trawie.

-zdejmijcie buty i biegajcie po trawie
-podnieś wysoko w górę ramiona i opuść je nisko do ziemi
-po kilku skłonach powiedz twojemu dziecku poniższy tekst i zachęć go do
naśladowania ciebie:

w górę do nieba
na dół do trawy
w górę do nieba
na dół do trawy
obróć się w koło
a teraz upadnij-BĘĘC!!!


-podnoś i opuszczaj ramiona, gdy mówisz polecenia , opowiadając tekst piątej
linijki, obróć się w koło
-przy ostatniej linijce, upadnij i powiedz- BĘĘC

b)Gdzie jest lalka?
-zawiąż koniec sznurka do ulubionej lalki i schowaj ją do szafy
-zamknij drzwi szafy i przeciągnij sznurek pod drzwiami, a następnie nad, wokół,
i pod różnymi innymi meblami
-powiedz: poszukaj lalkę
-pomóż dziecku trzymać sznurek i zbliżać się po nim do lalki
-gdy będziecie szli wzdłuż sznurka, mów, dokąd idziecie np: sznurek jest za
stołem i my tamtędy przejdziemy
-kiedy znajdziecie lalkę, przytulcie się do niej i powiedzcie:
,,o, kochana lalko, tak się cieszymy, że cię znaleźliśmy"

c)Jedzie miś pociągiem.
-poszukaj na tyle duże pudełka kartonowe, by zmieściły się w nich miś i inne
pluszowe zabawki
-połącz pudełka ze sobą
-spytaj pluszowego misia, czy ma ochotę na podróż pociągiem
-poproś swoje dziecko, by włożyło misia do pudełka
-teraz spytaj misia, czy ma ochotę, aby w podróż z nim wybrały się inne
zwierzęta
-daj sznurek dziecku, niech ono ciągnie pociąg, a ty mówisz tekst:

jedzie miś pociągiem,
czu-czu, czu-czu, czu-czu
jedzie miś pociągiem,
czu-czu, czu-czu, czu-czu
jedzie trochę szybciej!

(mów szybciej)
czu-czu, czu-czu, czu-czu
jedzie trochę wolniej

(mów trochę wolniej)
czu-czu, czu-czu, czu-czu
jesteśmy na stacji!
STOOOP!


d)Co jest w szufladzie?
-kiedy jesteś zajęta w kuchni, w małej, łatwej do otwierania szufladzie,
umieść wiele różnych przedmiotów np: plastikowe pojemniki, naczynia itp.
-włóż cokolwiek, co nie ma ostrych brzegów i bezpiecznie może służyć twojemu
dziecku do zabawy
-w ten sposób będziesz miała dziecko przy sobie, a ono szczęśliwe
i zaciekawione zawartością szuflady
-od czasu do czasu zmieniaj przedmioty w szufladzie

3.Zabawy i gry które uczą Twoje dziecko pomysłowości i zabawy.

a)zbudź się

-baw się w tan sposób z twoim maluchem rano,chwyć go za palce u stóp
i potrząśnij lekko, śpiewając na melodię: ,,Panie Janie"

zbudź się nóżko, zbudź się nóżko
kocham cię, kocham cię
czy powiesz dzień dobry?
czy powiesz dzień dobry?
kocham cię, kocham cię


-kontynuuj śpiewanie, budząc inne części ciała

zbudźcie się palce...
zbudźcie się plecki...
zbudź się nosku...


-wkrótce twój maluch będzie wskazywać wymienione części ciała, zanim ty ich
dotkniesz pierwsza

b)Ja mam
-mów ten tekst z twoim dzieckiem, zachowując się zgodnie z jego treścią:

mam dwoje oczu, aby patrzeć
(dotknij twoich oczu rękami)
mam dwie stopy, aby biegać
(biegnij w miejscu)
mam dwie ręce, by nimi machać
(pomachaj rękami)
ale nos mam tylko jeden
(dotknij swego nosa)
mam dwoje uszu,aby słyszeć
(dotknij swoich uszu)
mam policzki, żeby je poszczypać
(delikatnie uszczypnij policzki twojego malucha)
lecz teraz czas by iść na spacer
(chodźcie wokół pokoju)

c)Gdzie jestem?

-dzięki tej zabawie twoje dziecko nabędzie pewności w przechodzeniu z jednego do drugiego pokoju
-powiedz twojemu maluchowi, że będziecie się bawić w chowanego
-ukryj się za krzesłem lub innym meblem, tak by dziecko widziało, gdzie się chowasz i-co jest ważne-mogło cię znaleźć
-gdy już się schowałaś, zaśpiewaj na melodię ,,Panie Janie"

czy mnie znajdziesz, czy mnie znajdziesz
gdzie jestem, gdzie jestem?
tu jestem, za krzesłem, tu jestem, za krzesłem
szukaj mnie, szukaj mnie


-gdy maluch przyjdzie i znajdzie ciebie, daj mu całusa
-jeśli chcecie bawić się dłużej, zmieniajcie pokoje

d)Gorąco i zimno.
-usiądź z twoim dzieckiem na krześle, trzymając go na kolanach twarzą do siebie
-powiedz GORĄĄĄCO unosząc go do góry
-powiedz ZIIIMNO i, rozstawiając nogi posadź je na podłodze, trzymając cały czas
-po paru powtórzeniach spytaj dziecko, czy chce, by było ,,zimno" czy ,,gorąco"
i zachowaj się zgodnie z tym, co wybierze
-gdy twój maluch opanuje zabawę, zaproponuj mu, żeby bawił się w ten sposób pluszowymi maskotkami

e)Piłeczki
-weź dwie takie same piłeczki, jedną daj dziecku, a drugą zatrzymaj dla siebie
-pokaż malcowi jakie rzeczy można robić z piłką jednocześnie śpiewając:

w taki sposób kulamy piłeczkę
kulamy piłeczkę, kulamy piłeczkę
w taki sposób kulamy piłeczkę
kulamy każdego dnia

w taki sposób kopiemy piłeczkę
kopiemy piłeczkę, kopiemy piłeczkę
w taki sposób kopiemy piłeczkę
kopiemy każdego dnia

w taki sposób rzucamy piłeczkę
rzucamy piłeczkę, rzucamy piłeczkę
w taki sposób rzucamy piłeczkę
rzucamy każdego dnia


-zachęć dziecko do naśladowania ciebie

f)Udawanie.
-ta zabawa z misiem pomoże twemu maluchowi nauczyć się nowych czynności
-zwróć się jednocześnie do misia i do dziecka np:,,Jasiu, napijesz się czegoś?"
,,Misiu, napijesz się czegoś?", udawaj, że dajesz misiowi pić
-wiele rzeczy można zrobić razem z misiem i z twoim dzieckiem
ukołysać misia, pocałować misia, połaskotać go po brzuszku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prześlij komentarz